lördag 1 maj 2021

skogspromenad i birkadräkt

Igår tog jag med mig Ylva Dahlström och Ante ut i skogen och de promenerade i en halländsk skog och tog bilder på mig när jag red brevid på Stenlidens Mila.
(Jag hade hjälm på när vi rörde oss men tog av den när Ylva tog bilder).

Dräkten är en del av min tolkning av dräkten i birkagraven BJ 943.
Det är en boka grav från år ca 950.
Hon är en mycket inflytelserik kvinna med många gravgovår.
De indikerar att hon ev har varit bärnstens smed och handlerska.
Jag har inte alla smycken och detaljer än och inte spänbucklorna som måste special göras. Därför har jag inte på min hängselkjolen.
Jag har fokuserat på att ha rätt tyger.
Hon har en goffrerad linsärk underst, en kjortel i fin diamantkypert med sidenbeslag på.
Över det har hon en hängselkjol (som jag inte har på här) och en kvinno kappa i diamantkypert och foder i tuskaft.
Allt kläder är växtfärgade och så lika i väven det går.
Det fattas här är ett tyg bälte till hennes pung, en kudde med krabbasnor och en hel del saker som saxar, skålar och knivar.
Och något som troligen är en siden slöja med silverbrocherat brickband i håret.
Mycket av detta har jag men inte med på denna bilden.
Jag tror det är troligt att hon hade sydda strumpor och läderskor på sig.
Dessa strumpor bygger på bokstensmannens moster och skorna är gjorda efter ett fynd från Pskov.
Antagligen hade hon inte färgat hår, eller lugg men det har jag 😉
Ha det fint/iduna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar