lördag 8 februari 2020

min rimliga vikingatida arbetsdräkt

denna vinter har jag två större hantverks projekt,
ett är att sy, väva och sätta ihop en rimlig vikingatida arbetsdräkt.
det andra är även det i stort sett klart, det är en vikingatida festdräkt, baserad på birka och inspirerad av en speciell grav. där fokuserar jag på rätt vävteknik och material medans jag här har fokus på rimlighet och handvävnad.

till en kvinna på låt säga 900 tal och gärna Västra Götaland
hon är kristen eller hybrid mellan kristen och asatroende
hon är inte slav eller jättefattig men knappast så hon äger en egen gård.
hon har inte köpt tyget till sina kläder utan spunnit och vävt dem själv.
allt skall vara handvävt.

detta var målet när jag började,
jag målade en bild för att peppa mig själv

så jag tog min sedan tidigare handvävda och handsydda särk,
mina skor, min läderpung och dotterns korg som jag hade innan.
och min gamla mantel, den jag spann och vävde på Bäckedals folkhögskola för massor av år sedan.
(den är precis just nu borttappad, så den saknas på bilderna nedanför).

nu började projektet

  • väva ett linstycke som skulle bli förkläde och huvudduk- mitt första linvävnad. sedan montera och sy det.
  • köpa ett handvävt vackert tyg av http://vikingageclothing.susannabroome.se/ och sy en kjortel.
  • göra en rimlig ull snodd till bälte.
  • väva ull strumpor och sy dem.
  • göra ett enkelt halsband med tre handgjorda glaspärlor på ett ullsnöre.
detta blev resultatet :
(fotograf  Ylva Dahlström) 

  •  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar