måndag 24 augusti 2015

Våra lök kläder

Nu är våra lök kläder klara ( nästan) inför söderköping,
Jag har för första gången ett helt 1230-1340 talskitt.

Vi försöker portretera bönder/ någurlunda fattiga människor från medeltid.

Antes dräkt bygger delvis på bockstensmannen men tunikan är inte fållad eller fälld än, det kommer.
Den har sytts av honom själv och Anna lindmark

Min dräkt bygger på en bild från Maciejowski bibeln o grunden med en brigitta hätta och en klänning med mönster från The Gown of St. Elizabeth of Thuringia ( tyskt helgon daterat 1230 talet).
Som tur är har jag en god vän ( Rickard wingård) som är mycket påläst på 12 00 talet och det tidiga 1300 talet, han hjälpte mig massor med klänningen men även med den andra klänningen ( fast det var fyra år sen jag sydde den bruna)

Den första bilden är den som ligger till grund för min dräkt

Den andra är mitt försök att åtetskapa samma bild

Sedan kommer fyra bilderna är ante med ett av sina medeltida kitt

Sist kommer ett antal bilder på min hätta och dess underlag som Rickard gav mig
Det är ett fynd från London som rickard moddade för att likna en hätta i DeLisle-psaltaret från 1310 - 20.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar