fredag 14 augusti 2015

Nu är jag fast, igen

Det var ju det här med att jag inte spinner tråd...

Jag vill ju men trodde egentligen inte min kropp skulle klara det, varken det eller kardningen
Men det är ju en del av textilframställningen och en mycket nödvändig del av vävandet om jag vill kunna väva det jag vill på historiskt vis.

Nu fick jag en fantastisk förtidig födelsedagsprisent av mina föräldrar;
En louet 10 s och tillhörande kardmaskin!

Och jag har av någon anledning en massa nytvättad gute ull.

Först fick jag och mor inte igång spinrocken då det är tio år sedan jag spann sist men jag övergick till att karda en påse ull.
Dagen därpå, dvs idag fick jag hjälp av min vän Anna med det grundläggande i spinningen.
Det resulterade i massa glädje, jag kunde inte sluta fören påsen med kardad ull var slut.
Det blev ett prövo garn, jag trodde hela tiden jag hade för lite tvist, haha
Jag hade aldeles för mycket.
Nybörjare 
Men se mitt första garn;
( jädrar vad fort det gick, nu skall tvisten fixeras)

Slutsatsen är att detta trivs jag och till min förvånad min kropp med, 
Jag är fast 
( men den förnuftiga delen av mig säger att jag inte har tid med mer hantverk som jag tycker om, den andra delen säger att det gör det samma, det är kul)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar